Sadzę

Mycie balkonu i donic mydłem ogrodniczym

Do tej pory myłam balkon tym samym, co łazienkę czy kuchnię – jakimś Cifem, Ajaksem, czy co tam akurat miałam pod ręką. Trzeba jednak przyznać, że na co dzień moja łazienka jest znacznie czystsza – nie pada tam deszcz ani śnieg, nie srają gołębie. Ale też nie będę sadzić pomidorów w wannie! W tym roku zaczęłam się rozglądać za innymi środkami z dwóch powodów. Jeden już wspomniałam.

Cały ten brud

Po pierwsze – gołębie. W tym roku w mojej pięknej dzielnicy srok, sikorek, wron i szpaków (które nie sprawiają mi na balkonie problemów) pojawiła się parka gołębi. Zamieszkała gdzieś w okolicach mojego osiedla i przysiada na balkonach. Rozzłościło mnie to nie tylko z powodów estetycznych, ale głównie dlatego, że odchody tych ptaków są niebezpieczne dla człowieka! Zawierają chorobotwórcze mikroorganizmy, grzyby i inne paskudztwa. Dlatego tym bardziej nie chcę, by gołębie odchody leżały tam, gdzie chcę sadzić rośliny przeznaczone do jedzenia.

Po drugie – ponieważ brakuje mi miejsca w domu na przechowywanie donic, zostawiam je na zimę na balkonie. Strasznie się tam brudzą, a przecież trzeba je jakoś wiosną doprowadzić do stanu użytku, by można w nich było bezpiecznie posadzić rośliny. Mogę je umyć jakimś płynem czyszczącym, ale co, jak źle go spłuczę? Nie chcę potem jeść skażonych warzyw…

Szukając rozwiązania znalazłam mydło ogrodnicze. A konkretnie – mydło potasowe z czosnkiem.

IMG_2984
Jestem gotowa do szorowania balkonu.

Czystość o zapachu czosnku

Mydło potasowe ma wiele zalet i zastosowań – można nim myć zarówno narzędzia ogrodnicze, jak i spryskiwać same rośliny oraz dodawać je do innych preparatów ochrony roślin. Zwalcza choroby bakteryjne i grzyby oraz pomaga w usunięciu mszyc i robactwa. Do tego jest ekologiczne! Ma też działanie odkażające i właśnie to najbardziej mnie zainteresowało. Postanowiłam wymyć nim balkon, a także donice w nadziei, że zabije wszystkie potencjalne bakterie, grzyby i cokolwiek jeszcze mogło się tam zalęgnąć.

Mydło ma bardzo mocny czosnkowy zapach, co niektórym może przeszkadzać – mój Małż całkowicie odmawia kontaktu z tym mydłem. ;) Mi natomiast bardzo się on podoba, może przez pozytywne skojarzenia. W końcu co roku sadzę czosnek razem z pomidorami, uważając go za najskuteczniejszą ochronę przed robactwem.

IMG_2990
Korzystam z pięknej pogody – doniczki schną na słońcu

W przypadku doniczek ważne jest też to, że mydło potasowe jest całkowicie bezpieczne dla roślin, a nawet im pomaga, nie trzeba się więc martwić, że przypadkiem nie spłuczemy niebezpiecznych chemikaliów. Na opakowaniu jest nawet podane, że mydło nie wymaga spłukiwania w ogóle. Możemy nim też odkazić łopatki, sekatory i resztę narzędzi.

Co do stosowania mydła bezpośrednio na rośliny, mam nadzieję, że nie będę miała okazji go testować. W razie czego jednak mydło można (w postaci odpowiedniego roztworu!) dodawać do gleby, pryskać nim lub myć liście. Kto wie, może zdecyduję się na profilaktyczny oprysk, jeśli zauważę coś niepokojącego.

Teraz pozostało mi już tylko kupić duże, kolorowe wiatraczki – podobno gołębie się ich boją. I przesadzić wszystkie roślinki na balkon po Zimnej Zośce. To już w poniedziałek!

5 thoughts on “Mycie balkonu i donic mydłem ogrodniczym”

    1. Yyy, no u nas też są :P W Lidlu to nawet sadzonki cytrusów można kupić, szaleństwo. W ostatniej chwili się powstrzymałam. Ale truskawki wzięłam. Choć sadzonki to pewnie lepiej z jakiegoś ogrodniczego brać, pewniejsze. A takie odhodowane to już w ogóle wiadomo, że nie pryskane, ekologiczne i tak dalej. ;)

      Polubienie

      1. Śmiesznie, ze wspominasz truskawki, bo ja dziś znalazłam w moim ogródku dziś dwa krzaczki chyba poziomek :] Powycinałam jakieś chwasty im obok, i zrobiłam miejsce na oddech – zobaczę, czy owoce wyrosną (znalazłam ze 4 maleńkie i nadal ma kwiatki).

        Polubienie

Skomentuj

